dodano: 2008-10-22 21:11 | aktualizacja:
2008-10-23 15:32
autor: Janusz Sulisz |
źródło: kommersant.ru
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Liczba abonentów korzystających z usług telewizji komercyjnej osiągnęła 11,5 mln abonentów. Liderem pod tym względem jest satelitarna platforma Trikolor TV (z 36E), która zarejestrowała właśnie 3-milionowego abonenta (za pakiet płatny dodatkowo płaci tylko 2,15 mln abonentów). Dochody z rynku komercyjnej telewizji wyniosły 410 milionów dolarów.
Drugą co do wielkości pod względem bazy abonenckiej jest grupa operatorów Национальные телекоммуникации (marka "Твое ТВ") - 2,11 mln użytkowników. Trzecią - grupa podmiotów, które są członkami АФК "Система" - 2,05 mln abonentów.
Analitycy IKS-Consulting zauważyli, że rynek telewizji komercyjnej jest bardzo skoncentrowany - 10 największych operatorów dociera do 84 proc. wszystkich użytkowników.
Z kolei operatorzy sieci kablowych obsługującą 74 proc. wszystkich abonentów w Rosji, 24 proc. abonentów korzysta z usług satelitarnych, a 2 proc. abonentów z IPTV.
Pod względem przychodów, operatorzy satelitarni obejmują 44 proc. rynku, podczas gdy dostawcy telewizji kablowej - 54 proc.
Liderem na rynku pod względem dochodów jest platforma satelitarna NTV-Plus z 36E, obsługująca 550 tys. użytkowników. Średnie miesięczne przychody na abonenta z telewizji komercyjnej w Rosji to 42 dol. Jednak
ARPU największej pod względem liczby abonentów satelitarnej platformy Trikolor wynosi zaledwie 2 dol.
Według IKS-Consulting, operatorzy satelitarni zmniejszą swój udział w rynku ze względu na wzrost penetracji usług telewizji kablowej.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.