dodano: 2012-05-18 23:22 | aktualizacja:
2012-05-19 02:17
autor: Daniel Gadomski |
źródło: SatKurier.pl, Inf. własna
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Kino Polska – to temu kanałowi sukces zawdzięcza cała filmowa grupa. Kanał prezentujący polskie filmy fabularne uruchomiony pod koniec 2003 roku okazał się strzałem w dziesiątkę. W 2010 roku po raz pierwszy trafiła na czołówkę rankingu oglądalności kanałów filmowych.
Liderem stacja była także w kwietniu br. (0,8 proc. udziału w rynku według Nielsen Audience Measurement za Wirtualnymi Mediami). Taka pozycja, przyzwyczajenie Polaków do marki powoduje, że z nadawcą musi liczyć się każda platforma cyfrowa, czy operator kablowy.
Kiedy w marcu 2007 roku ruszył kanał Filmbox, nikt nie dawał mu szans. Prawa filmowe już dawno były podzielone między CANAL+ i HBO. Do tego coraz bardziej rozpychała się platforma cyfrowa n, pozyskując kolejne licencje. Przed uruchomieniem FilmBoksa oraz Non Stop Kino (później FilmBox HD) operatorzy niechętnie patrzyli na nowe kanały filmowe. Pierwszą dużą umowę nadawca podpisał z siecią kablową Multimedia Polska. Dzięki niej od 1 września 2007 roku stacja dotarła do szerszej widowni. Później było już tylko lepiej. Umowy z platformą n i kolejnymi operatorami kablowymi. Po roku od rozpoczęcia nadawania paczka trafiła do CYFRY+. Aż w końcu marcu 2010 roku kanały premium od SPI dołączyły do Cyfrowego Polsatu, gdzie zastąpiły TV1000.
Kanał Viasatu nie miał szans z paczką, której sztandarową pozycją jest popularny kanał z polskimi produkcjami. W końcu Kino Polska to nie niszowe Viasat History albo Viasat Explorer. Bez nich obyć się można, a bez Kino Polska trudno. Nie jest tajemnicą, że platformy i operatorzy kupują kanały paczkowo. To tak samo opłacalne, jak czteropak Coca Coli w hipermarkecie. Dlaczego jednak 1,3 mln Polaków zdecydowało się płacić za kanały, gdzie powtórki są częste, staroci jest wiele, a liczne produkcje są niskobudżetowe? Dlaczego płacą abonament za FilmBox HD, FilmBox Extra oraz FilmBox Family?
To w dużej mierze zasługa układu pakietów platform cyfrowych. Na przykład Cyfrowego Polsatu i n. W CYFRZE+ za paczkę trzeba płacić 15 zł miesięcznie. Ale promocji nie brakuje – nowy abonent dostanie 2 miesiące za darmo, przez kolejne 10 miesięcy zapłaci tylko 10 zł. W największej platformie cyfrowej każdy kto posiada pakiety Familijny HD + Extra (59,90 zł miesięcznie) i wyższe płaci m.in. za FilmBox HD. Wkrótce platforma zaoferuje wszystkie kanały od tego nadawcy. W n cała paczka wchodzi w skład najdroższego pakietu – za 149 zł miesięcznie. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku oferty VIP sieci kablowej Vectra za 142 zł miesięcznie.
Te 1,3 mln gospodarstw domowych nie przekłada się na wyniki oglądalności. Według Nielsen Audience Measurement w kwietniu br. ani FilmBox HD, ani FilmBox Extra, ani FilmBox Family nie znalazły się wśród pierwszych dwudziestu siedmiu kanałów filmowych i serialowych. Widnieje tam tylko Filmbox z 0,2 proc. udziału w rynku. Jaką oglądalność ma paczka wybrana przez 1,3 mln Polaków? To wielka niewiadoma. Mimo wszystko biznes się kręci, bo wkrótce Cyfrowy Polsat zasilą kolejne kanały z tej stajni - FightBox, FilmBox Extra i FilmBox Family.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.