reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

Dlaczego należy jeść dużo porów?

dodano: 2020-08-26 00:06
autor: Marta Sochacka | źródło: satkurier.pl

Por pory satkurier 360px.jpg Pory są znane od czasów biblijnych. Już starożytni Egipcjanie, Grecy i Rzymianie uprawiali te warzywa i cenili je - uważali je za bardzo pożywne i zdrowe. Por dobrze działa na gardło i nie tylko. Podobno cesarz Neron spożywał je każdego dnia. Co ciekawe por trafił też na herb Walii. Obecnie nauka potwierdziła szereg korzyści dla organizmu człowieka, płynących ze spożycia porów. 

satkurier.pl
Por pory zdrowie eko satkurier 760px.jpg


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Pory należą do dwuletnich roślin zielnych z podrodziny cebuli.
Za ojczyznę pora uważa się Azję Zachodnią, skąd roślina dotarła do całego obszaru Morza Śródziemnego. Obecnie uprawia się ją głównie w Ameryce Północnej i Europie. Największym światowym dostawcą porów jest Francja. 

W Polsce por jest uprawiany na całym terytorium kraju, ale u nas pojawił się dopiero w średniowieczu za sprawą królowej BonyPod względem popularności ustępuje mu jedynie cebula i czosnek, przy czym smak pora jest delikatniejszy niż cebuli. Por nadaje potrawom delikatny i lekko słodki smak. 

Najbardziej unikalną właściwością porów jest magazynowanie kwasu askorbinowego w białej części rośliny. Żadna inna znana roślina nie ma takich właściwości. Poza tym pory posiadają wysoką zawartość wapnia, fosforu, żelaza, magnezu i siarki. Ponadto, ze względu na dużą ilość soli potasowych, pory mają działanie moczopędne i są również przydatne w przypadku szkorbutu, otyłości, reumatyzmu i dny moczanowej. 

Zaleca się spożywanie porów w przypadku przemęczenia psychicznego lub fizycznego. Pory są w stanie zwiększyć apetyt, poprawić czynność wątroby i pozytywnie wpłynąć na przewód pokarmowy. Jednak surowe pory nie są zalecane do spożycia przez ludzi w przypadku chorób zapalnych żołądka oraz dwunastnicy.

Por zawiera sporo żelaza (2,10 mg/100g), więcej niż buraki. Tu należy pamiętać, że dla poprawienia wchłaniania żelaza, zaleca się spożywanie świeżego pora skropionego sokiem z cytryny.

Należy pamiętać, że por wzmaga wzdęcia - dlatego nie jest polecany dla kobiet w ciąży oraz osób mających problemy ze zgagą, nadkwaśnością żołądka lub wrzodami. Jednak niektóre źródła polecają kobietom w ciąży spożywanie pora jako źródła kwasu foliowego. 

Źródło: abczdrowie.pl  poradnikogrodniczy.pl  onet.pl

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Eko produkty


reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Kabel HDMI 2.0 4K Light 3,0m

Wysokiej klasy kabel połączeniowy HDMI Light z oświetleniem LED z...

59 zł Więcej...

Kabel HDMI 2.1 8K UHD 3,0m

Najnowszy kabel HDMI o długości 3,0m w wersji v2.1 dla...

79 zł Więcej...

'SAT Kurier' - 3-4/2020 wersja limitowana

Limitowana edycja SAT Kuriera 3-4/2020 - 1 egz., który otrzymają...

25 zł Więcej...
reklama