dodano: 2023-07-05 10:21 | aktualizacja:
2023-07-11 13:54
autor: Janusz Sulisz |
źródło: European Audiovisual Observatory
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Europejski sektor audiowizualnych usług medialnych został ukształtowany przez rozwój unikalnych krajowych ekosystemów medialnych.
Ta różnorodność znajduje odzwierciedlenie w sektorze oferującym łącznie
12 664 audiowizualnych usług medialnych dostępnych w całej Europie (stan na grudzień 2022 r.). Około 3/4 z nich to usługi linearne -
9 349 kanałów telewizyjnych, a 1/4 to usługi nielinearne -
3 315 serwisów VoD i platform udostępniania wideo.
Zawartość usług AV w Europie ujawnia istotne różnice między usługami linearnymi i nielinearnymi.
Podczas gdy stacje telewizyjne są w dużej mierze definiowane przez fragmentację tematyczną, to usługi VOD (na życzenie) wyraźnie koncentrują się na treściach filmowych i serialach telewizyjnych.
Jeśli chodzi o własność,
europejski rynek telewizyjny dzieli się na sektor publiczny, w którym w sieciach naziemnej telewizji cyfrowej dostępne są głównie programy ogólne, oraz sektor prywatny, który rozszerzył się na tematyczne kanały kablowe, IPTV i satelitarne.
97% usług VOD to własność prywatna.
Na rynek weszły również media publiczne, oferując głównie nadrabianie zaległości w kanałach linearnych. Jedna na pięć publicznych usług VOD to usługi płatne.
Znaczna obecność amerykańskich graczy w europejskim sektorze telewizji i VOD.
Pozaeuropejscy gracze zajęli silną pozycję na europejskim rynku audio-wideo. 1/5 z 50 największych grup telewizyjnych i ponad 1/3 z 50 największych grup oferujących usługi VOD ma pozaeuropejską spółkę macierzystą.
Spośród wszystkich serwisów VOD 28% to SVOD (płatne platformy VOD), a tylko 12% to TVOD (pay-per-view).
Najwięcej serwisów SVOD i TVOD oferowanych jest w Irlandii (37%, 180 serwisów), Holandii (16%, 80 serwisów), Wielkiej Brytanii (14%, 70 serwisów) i Niemczech (8%, 40 serwisów VOD).
Publiczne serwisy VOD mają trzy procentowy udział w rynku. Spośród nich 78% to VOD, 13% SVOD i tylko 9% TVOD. Najczęściej są one zorientowane ogólnie (51%), na filmy i produkcję telewizyjną (12%), na treści kulturalne i edukacyjne (11%). Najwięcej serwisów VOD zarejestrowanych jest w Irlandii (32%). Te firmy to Alphabet (Google Play, YouTube), Apple (Apple TV+, sklep iTunes), Huawei (Huawei Video), Microsoft (MSN, Microsoft Store — filmy i telewizja).
Drugim krajem z największą liczbą licencjonowanych serwisów VOD jest Holandia (18% zarejestrowanych serwisów VOD), skąd swoje usługi świadczą Disney ( aplikacja VOD Disney+), Netflix , Liberty Global (Virgin, UPC), Warner Bros. Grupa Discovery (Discovery+) i Antena (AXN+).
Wielką Brytanię wybrały do licencjonowania (17% licencji. usługi VOD w Europie) amerykańskie firmy Comcast (Hayu, Sky), DAZN , Paramount Global (Nickelodeon Play) a także europejskie - BBC (iPlayer), ITV (Britbox), Sandbox Edutainment (Hopster), Viasat , Vivendi(FilmBox).
W Niemczech (10% zarejestrowanych serwisów VOD) koncesjonowane są amerykańskie firmy Amazon (Amazon Prime), Paramount Global (serwis Pluto TV) oraz europejska firma Splendid Media (serwis Maxdome) .
Gracze amerykańscy reprezentują największą grupę pozaeuropejskich spółek-matek usług telewizyjnych w Europie.
18% wszystkich prywatnych kanałów telewizyjnych (z wyłączeniem telewizji lokalnej) jest własnością USA, a ponad
1/3 wszystkich usług SVoD (39%) i TVoD (33%) w Europie należy do firmy amerykańskiej.
Amerykańscy gracze przodują w dziedzinie telewizji dla dzieci i rozrywki SVoD.
Prawie połowa wszystkich kanałów dla dzieci w Europie należy do właścicieli z USA (48%).
Znakomitymi przykładami są marka
Nickelodeon należąca do Paramount,
Disney Channel od Disneya,
Cartoon Network należący do AT&T i
JimJam należący do AMC Networks. Amerykańscy gracze dominują również w rozrywce online dla dorosłych, z 59-procentowym udziałem w podaży subskrypcyjnych usług rozrywkowych VOD.
Gracze amerykańscy mają zdecydowanie największy zakres rynków operacyjnych w całej Europie.
Dobrym przykładem jest firma Walt Disney Company jest wirtualnie wszechobecna w Europie, działając na 44 europejskich rynkach telewizyjnych.
Centra biznesowe: paneuropejscy gracze stosują różne strategie.
- Netflix stosuje scentralizowaną strategię z jednym głównym krajem siedziby, z którego kieruje swoje działania na rynki europejskie.
- Vivendi stosuje strategię wielokrajową, w której zwykle niewielka liczba krajów służy jako podstawa do kierowania reklam na różne rynki krajowe.
- AT&T stosuje zdecentralizowaną strategię, w której większa liczba centrów biznesowych obsługuje rynki europejskie.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.