dodano: 2019-03-03 10:43 | aktualizacja:
2019-03-03 12:00
autor: RO |
źródło: obob.tv
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Rosyjski rynek płatnej TV nadal ulega spowolnieniu. Liczba użytkowników w 2018r. wzrosła o 3,2% w stosunku do 3,8% w 2017r. i osiągnęła 44,2 mln. Możliwości rozwoju są prawie wyczerpane: penetracja przekracza już 77%, a a widzowie mają alternatywę w postaci naziemnej telewizji cyfrowej i transmisji internetowych. Mimo to operatorzy wielu usług nadal widzą potencjał w szerokopasmowym dostępie do Internetu. Kubatura rynku w roku wyniosła 93,3 mld rubli (ok. 5,4 mld zł). Przy niewielkim wzroście bazy abonenckiej, dynamika przychodów pozostała stabilnie wysoka: 10,8% w 2018r. w stosunku do 10,6% w 2017r..
IPTV pozostaje najszybciej rozwijającą się technologią. Nowi subskrybenci to głównie abonenci szerokopasmowego Internetu, którzy przeszli na opcje pakietowe. Wzrost bazy abonenckiej w telewizji satelitarnej okazał się dwa razy mniejszy, a główny wkład w przyrost zapewnił najmłodszy gracz na rynku – firma
MTS.
Sieci kablowe tracą klientów. Lokalni gracze opuszczają rynek, ponieważ nie są w stanie konkurować z ofertą operatorów federalnych pod względem pakietów usług i treści.
Tylko największe firmy w branży kablowej osiągają sukcesy. ER-Telekom został liderem we wzroście bazy abonenckiej w 2018r.. Wynik 407 tys. zawdzięcza aktywnej działalności w przejmowaniu mniejszych operatorów. Nieznacznie mniej klientów przyciągnął
Rostelekom – około 400 tys. dzięki podłączeniom do IPTV. Liczba użytkowników jego usług kablowych stale się zmniejsza.
Rostelekom i
ER-Telekom przodują na rynku pod względem wzrostu przychodów (o 22-23%).
MTS jest poza nimi. Baza abonencka operatora wzrosła o 332 tys., a podstawowy wkład w rozwój przyniosła jednak technologia satelitarna. W ciągu roku firma przyciągnęła ponad 250 tys. nowych użytkowników do nadanej na satelicie
ABS-2A (74,7°E) platformy
MTS TV.
Trikolor TV, największy lider rosyjskiego rynku pod względem liczby abonentów, utracił część bazy abonenckiej. Przyczyną było zakończenie nadawania na satelicie w MPEG-2 i podwyższenie abonamentu za pakiety podstawowe. Baza subskrybentów grupy
Orion wzrosła nieznacznie, ale też nastąpiła dalsza redukcja przychodów (łącznie o 1,4% dla wszystkich usług).
Baza abonencka TOP 5 największych operatorów płatnej telewizji w Rosji za 2018 rok wraz z porównaniem za 2017 rok według danych TMT Consulting i statystyk firm, przedstawia się następująco: |
Operator |
Baza abonencka |
Dynamika wzrostu |
2018 |
2017 |
Trikolor TV |
12,226 mln |
12,280 mln |
- 0,4% |
Rostelekom |
10,150 mln |
9,752 mln |
+ 4,1% |
ER-Telekom |
3,749 mln |
3,342 mln |
+ 12,2% |
MTS |
3,564 mln |
3,231 mln |
+ 10,3% |
Orion |
3,143 mln |
3,075 mln |
+ 2,2% |
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.