Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Spadki widowni mediów tradycyjnych kosztem nowych mediów
W ciągu ostatnich czterech lat zaobserwowano istotne spadki wśród osób deklarujących korzystanie z tradycyjnych mediów. Jednocześnie widoczny jest przyrost odsetka użytkowników nowych mediów, w szczególności jeśli chodzi o internet w smartfonie. Wzrost w tym kanale wyniósł
23 p.p. Warto zwrócić uwagę, że według badania
tylko 82 proc. internautów korzysta dziś z tradycyjnej telewizji w porównaniu z 90 proc. cztery lata wcześniej. Spadło też zainteresowanie prasą drukowaną i tradycyjnym radiem.
Wśród aktywności online istotną wolę stanowi oglądanie treści audiowizualnych
Ponad dwie trzecie badanych wśród najczęstszych aktywności online wymienia te, które są związane z oglądaniem treści wideo. Chodzi w szczególności o
oglądanie programów oraz pełno- i krótkometrażowych filmów. Popularnymi czynnościami są także korzystanie z programów e-mailowych i robienie zakupów przez internet.
Oglądanie wideo nie jest już domeną komputerów - w kategorii short form przegoniły je smartfony
Choć dłuższe materiały wideo są wciąż zdecydowanie częściej oglądane na komputerach, smartfony dominują w oglądalności tzw. short form video. Na całej próbie oglądanie krótkich formatów na smartfonach deklarowało 49 proc. badanych. Zawężając próbę do samych użytkowników smartfonów, odsetek ten sięgnął 56 proc. Uwzględniając też tablety,
shot form video definitywnie przestało być domeną PC.
We wszystkich modelach multiscreen zaobserwowano wzrosty aktywności
Biorąc pod uwagę różne typy zachowań multiscreen (np. TV -> WWW, czyli współkorzystanie z tych mediów, gdy główną aktywnością jest TV), we wszystkich modelach zaobserwowano wzrosty na przestrzeni ostatnich lat. Największy dotyczy jednoczesności zachowań w dwóch urządzeniach cyfrowych, co wynika z wcześniej omawianej intensyfikacji konsumpcji w urządzeniach mobilnych. Ogólny wskaźnik, uwzględniający wszystkie modele, wzrósł w omawianym okresie z 83 proc. do
93 proc.
Na potrzeby raportu zrealizowano badanie CAWI użytkowników internetu w wieku 15 lat i więcej. Badana próba jest reprezentatywna ze względu na płeć, wiek i częstotliwość korzystania z sieci. Badanie przeprowadzono w październiku i listopadzie 2018 roku. Dobór próby: RTS/ROS. Wielkość próby: N=1627.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.