dodano: 2023-09-19 17:59 | aktualizacja:
2023-09-21 08:39
autor: Anita Kaźmierska |
źródło: sportowefakty.wp.pl/satkurier.pl
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Bliski koniec Viaplay w Polsce?
Przypomnijmy, że
Viaplay Group poinformowała w lipcu br., że wycofuje się z Polski, krajów bałtyckich (Estonii, Litwy i Łotwy), Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych i Kanady, biorąc pod uwagę sprzedaż, zawarcie partnerstwa lub likwidację biznesu, jeszcze przed końcem 2023 roku. Celem Grupy jest ponowna koncentracja na krajach nordyckich - Danii, Finlandii, Islandii, Norwegii i Szwecji (VOD i transmisje sportowe) i Holandii (tylko transmisje sportowe).
Jest już koniec września, a Viaplay nadal realizuje swoje transmisje sportowe. Ponadto, w międzyczasie Viaplay Group sprzedała część swoich udziałów do:
Grupy CANAL+ (ponad 12 proc.),
PPF Group (ponad 6 proc.) i
Schibsted (ponad 10 proc.).
Jak informują WP SportoweFakty, koniec roku to data, która krąży wśród konkurentów Viaplay przygotowujących się do odkupienia części praw.
Gdzie mogą trafić prawa posiadane obecnie przez Viaplay?
Na początek warto sobie przypomnieć, gdzie przed wejściem do Polski
Viaplay można było oglądać poszczególne rozgrywki.
Jedne z najbardziej popularnych lig piłkarskich -
Bundesligę i
Premier League, można było śledzić odpowiednio w
Eleven Sports i
CANAL+.
W przypadku
Bundesligi straciła ona nieco na popularności po przejściu w 2022 roku
Roberta Lewandowskiego do FC Barcelony, a to właśnie na tego gracza najbardziej liczyła Viaplay wykupując prawa.
Już wcześniej rynkowi eksperci kiwali głowami słysząc, na jak długi okres te prawa zostały nabyte (do końca sezonu 2028/29). Bo nabywanie praw, zwłaszcza tych zagranicznych, to trochę gra na loterii. Nigdy nie wiadomo, czy i kiedy dana liga straci lub zyska na popularności. Najlepiej oglądają się bowiem występy Polaków, a ci mogą zmieniać kluby i tak właśnie stało się w przypadku Roberta Lewandowskiego.
Przy okazji szczęście uśmiechnęło się do
Eleven Sports, który mimo straty Bundesligi nie stracił Lewandowskiego - występy Polaka można bowiem śledzić w ramach LaLiga EA Sports w Eleven Sports i CANAL+ aż do końca sezonu 2025/26 (o ile wcześniej nie zmieni klubu).
Jeśli chodzi o
Premier League, zainteresowanie ze strony
CANAL+ może być spore. Oczywiście wszystko będzie zależało od ceny. Już teraz w CANAL+ można oglądać dwa mecze każdej kolejki, w ramach sublicencji od Viaplay, ale tylko do końca sezonu 2024/25, podczas gdy Viaplay posiada prawa do końca sezonu 2027/28. Osobno Viaplay transmituje także wybrane mecze drugiego, trzeciego i czwartego szczebla rozgrywek ligowych w Anglii:
Championship, League One i League Two.
Ważnymi prawami w portfolio Viaplay Group są także
Liga Europy UEFA i
Liga Konferencji Europy UEFA. Ta licencja kończy się jednak wraz z tym sezonem, a mecze
Rakowa Częstochowa i
Legii Warszawa w rozpoczynającej się właśnie fazy grupowej można już oglądać także w
TVP. Wcześniej LE i LKE można było śledzić na kanałach
Polsat Sport.
Przed Viaplay prawa do transmisji
Formuły 1 były w posiadaniu
Eleven Sports, który to zbudował mocną ekipę dziennikarską i zgromadził rzeszę wiernych fanów F1. Wraz z przejęciem praw przez Viaplay, kilku ekspertów od królowej motorsportu odeszło z Eleven Sports. Być może tylko „na chwilę”, gdyby przyszło im wrócić do „Jedenastki”. Prawa Viaplay do F1 obowiązują do końca sezonu 2025.
Z ważnych tematów, pozostała jeszcze kwestia
KSW. Wcześniej transmisje tych gal MMA można było oglądać w
Polsat Box w ramach
PPV (opcja dodatkowo płatna 40 zł za pojedyncze wydarzenie). W Viaplay te gale nie były dodatkowo płatne. Nie jest jasne, na jaki długi czas podpisany został kontrakt.
Viaplay posiada też prawa do transmisji wielu innych sportów. Szczegóły można znaleźć pod tym linkiem.
Co na to Viaplay?
WP SportoweFakty skierowały do Viaplay Group zapytanie, czy potwierdza plany ostatecznego wycofania się z polskiego rynku z końcem 2023 roku, ale konkretnej odpowiedzi nie otrzymały.
- Jak przekazaliśmy w naszym raporcie finansowym za drugi kwartał 2023 roku, Viaplay Group zainicjowała strategiczny audyt rynków międzynarodowych, na których jesteśmy obecni, w tym Polski, w ramach którego koncentrujemy się na wypracowaniu optymalnych rozwiązań, obejmujących również obszar współpracy partnerskiej. Kontynuujemy naszą działalność w Polsce, a nasi klienci mogą korzystać z pełnej oferty platformy Viaplay. O wszelkich zmianach i aktualizacjach będziemy informować na bieżąco - powiedział Denis Pluskota, PR Project Manager Viaplay (za WP SportoweFakty).
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.