reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

Reakcja reklamodawców na zakaz handlu w niedziele

dodano: 2018-04-30 04:06
autor: Łukasz Knapik | źródło: Instytut Monitorowania Mediów

Instytut Monitorowania Mediów (IMM) Reklamodawcy z branży handlowej reagują na zakaz handlu w niedziele wzmożoną kampanią promocyjną w mediach tradycyjnych. Instytut Monitorowania Mediów (IMM) zbadał wydatki reklamowe także czterech innych branż, wskazując m.in. marki o największych budżetach oraz najczęściej promowane produkty i usługi.

Instytut Monitorowania Mediów (IMM)


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Reakcja reklamodawców na zakaz handlu w niedzielę. Raport z wydatków w marcu br.

Instytut Monitorowania Mediów zbadał wydatki reklamowe w marcu 2018 roku w wybranych branżach: farmaceutycznej, handlowej, motoryzacyjnej, finansowej i telekomunikacyjnej. Wzrost wydatków reklamowych w branży handlowej wskazuje na reakcję marek na zakaz handlu w niedziele. Wszystkie branże mocno inwestują w reklamę telewizyjną (więcej tutaj).

Wydatki reklamowe w podziale na branże

Dane IMM z monitoringu reklam w mediach tradycyjnych wskazują, że spośród pięciu analizowanych branż największe wydatki reklamowe zostały wygenerowane w branży handlowej - w porównaniu z zeszłym miesiącem wydane kwoty wzrosły o ponad 100 mln zł. Najpewniej jest to reakcja marek na wprowadzenie zakazu handlu w niedziele.

Branże: handel - koszt 361,7 mln zł; farmacja - 327 mln zł; motoryzacja - 118 mln zł;; finanse - 109 mln zł; telekomunikacja - 108,7 mln zł.
 
„Wydatki reklamowe w wybranych branżach w marcu 2018 roku”: Wydatki reklamowe w podziale na branże, foto: Instytut Monitorowania Mediów
„Wydatki reklamowe w wybranych branżach w marcu 2018 roku”: Wydatki reklamowe w podziale na branże, foto: Instytut Monitorowania Mediów


Wydatki reklamowe w podziale na media

W marcu br. wszystkie badane branże przeznaczyły na reklamę telewizyjną ponad połowę swoich budżetów przeznaczonych na promocję w mediach tradycyjnych. Najwięcej, bo 90 proc., wygenerowała branża telekomunikacyjna, w której z kolei znikomy odsetek wydatków zasilił reklamy prasowe. Natomiast spoty radiowe cieszą się dużą popularnością w branży handlowej.
 
„Wydatki reklamowe w wybranych branżach w marcu 2018 roku”: Wydatki reklamowe w podziale na media, foto: Instytut Monitorowania Mediów
„Wydatki reklamowe w wybranych branżach w marcu 2018 roku”: Wydatki reklamowe w podziale na media, foto: Instytut Monitorowania Mediów


Handel: marki o największych wydatkach reklamowych

Marką z branży handlowej o największych wydatkach reklamowych był ponownie Lidl, którego budżet na promocję w tv, radio i prasie wzrósł do niemal 58 mln zł. Na drugim miejscu w zestawieniu znalazł się Media Expert, natomiast po raz pierwszy od pół roku w pierwszej piątce pojawił się Kaufland.
 
„Wydatki reklamowe w wybranych branżach w marcu 2018 roku”: Marki z branży handlowej o największych wydatkach reklamowych, foto: Instytut Monitorowania Mediów
„Wydatki reklamowe w wybranych branżach w marcu 2018 roku”: Marki z branży handlowej o największych wydatkach reklamowych, foto: Instytut Monitorowania Mediów


Handel: typy reklamowanych sklepów

Niemal 30 proc. zmonitorowanych reklam dotyczyło sklepów dyskontowych. Na drugim miejscu znalazły się sklepy z elektroniką, a dalej - hipermarkety oraz sieci budowlane. Wśród innych kategorii reklamowanych w branży handlowej można wymienić sklepy meblowe, sklepy internetowe czy supermarkety.
 
„Wydatki reklamowe w wybranych branżach w marcu 2018 roku”: Kategorie reklamowanych produktów w branży handlowej, foto: Instytut Monitorowania Mediów
„Wydatki reklamowe w wybranych branżach w marcu 2018 roku”: Kategorie reklamowanych produktów w branży handlowej, foto: Instytut Monitorowania Mediów


Farmacja: marki o największych wydatkach reklamowych

W rankingu marek z branży farmaceutycznej o największych wydatkach reklamowych na pierwszym miejscu marka Ibuprom, a na drugim Molekin D3. Dalej pojawiły się marki nowe w tym zestawieniu: D-Vitum Forte, Therm Line oraz Zenella Med.
 
„Wydatki reklamowe w wybranych branżach w marcu 2018 roku”: Marki z branży farmaceutycznej o największych wydatkach reklamowych, foto: Instytut Monitorowania Mediów
„Wydatki reklamowe w wybranych branżach w marcu 2018 roku”: Marki z branży farmaceutycznej o największych wydatkach reklamowych, foto: Instytut Monitorowania Mediów


Farmacja: typy reklamowanych produktów

Czołówka najczęściej reklamowanych produktów w branży farmaceutycznej wygenerowała równo po 7 proc. całego budżetu. Na pierwszych miejscach znalazły się witaminy, suplementy diety, tabletki przeciwbólowe oraz preparaty przeciw przeziębieniu i grypie.
 
„Wydatki reklamowe w wybranych branżach w marcu 2018 roku”: Kategorie reklamowanych produktów w branży farmaceutycznej, foto: Instytut Monitorowania Mediów
„Wydatki reklamowe w wybranych branżach w marcu 2018 roku”: Kategorie reklamowanych produktów w branży farmaceutycznej, foto: Instytut Monitorowania Mediów


Motoryzacja: marki o największych wydatkach reklamowych

Wśród marek motoryzacyjnych, które przeznaczyły największe nakłady na reklamę w telewizji, radiu i prasie znalazła się ta sama trójka, co w zeszłym miesiącu, aczkolwiek w innej kolejności: Volkswagen, Opel, Toyota. Na kolejnych miejscach uplasowały się marki Dacia i Nissan.
 
„Wydatki reklamowe w wybranych branżach w marcu 2018 roku”: Marki z branży motoryzacyjnej o największych wydatkach reklamowych, foto: Instytut Monitorowania Mediów
„Wydatki reklamowe w wybranych branżach w marcu 2018 roku”: Marki z branży motoryzacyjnej o największych wydatkach reklamowych, foto: Instytut Monitorowania Mediów


Motoryzacja: typy reklamowanych produktów

Jeśli chodzi o wydatki reklamowe przeznaczane na konkretne produkty w branży motoryzacyjnej, nadal największe udziały mają samochody osobowe (81 proc.). W marcu br. na kolejnych miejscach znalazły się usługi sprzedaży samochodów, producenci opon oraz samochodów dostawczych.
 
„Wydatki reklamowe w wybranych branżach w marcu 2018 roku”: Kategorie reklamowanych produktów w branży motoryzacyjnej, foto: Instytut Monitorowania Mediów
„Wydatki reklamowe w wybranych branżach w marcu 2018 roku”: Kategorie reklamowanych produktów w branży motoryzacyjnej, foto: Instytut Monitorowania Mediów


Finanse: marki o największych wydatkach reklamowych

W marcu br. największe kwoty na reklamę w mediach tradycyjnych przeznaczyły banki PKO BP i BGŻ BNP Paribas (każdy ponad 12 mln zł). Na kolejnych miejscach z mniejszymi wydatkami znalazły się Provident, Millennium Bank oraz Getin Bank.
 
„Wydatki reklamowe w wybranych branżach w marcu 2018 roku”: Marki z branży finansowej o największych wydatkach reklamowych, foto: Instytut Monitorowania Mediów
„Wydatki reklamowe w wybranych branżach w marcu 2018 roku”: Marki z branży finansowej o największych wydatkach reklamowych, foto: Instytut Monitorowania Mediów


Finanse: typy reklamowanych usług

W marcu br. branża finansowa w największym stopniu inwestowała w reklamy pożyczek (36 proc. wszystkich kategorii produktowych) oraz kredytów gotówkowych (16 proc.). Trend ten wiąże się z planowaniem wakacyjnych wyjazdów.
 
„Wydatki reklamowe w wybranych branżach w marcu 2018 roku”: Kategorie reklamowanych produktów w branży finansowej, foto: Instytut Monitorowania Mediów
„Wydatki reklamowe w wybranych branżach w marcu 2018 roku”: Kategorie reklamowanych produktów w branży finansowej, foto: Instytut Monitorowania Mediów


Telekomunikacja: marki o największych wydatkach reklamowych

Plus wydał w marcu br. ponad 32 mln zł na reklamę w mediach tradycyjnych, zajmując tym samym pierwsze miejsce wśród marek o największych wydatkach reklamowych. W pierwszej piątce - z wyraźnie mniejszymi wynikami - znalazły się także Orange, T-Mobile, Play oraz Cyfrowy Polsat.
 
„Wydatki reklamowe w wybranych branżach w marcu 2018 roku”: Marki z branży telekomunikacyjnej o największych wydatkach reklamowych, foto: Instytut Monitorowania Mediów
„Wydatki reklamowe w wybranych branżach w marcu 2018 roku”: Marki z branży telekomunikacyjnej o największych wydatkach reklamowych, foto: Instytut Monitorowania Mediów


Telekomunikacja: typy reklamowanych usług

W branży komunikacyjnej większość reklam dotyczyła ogólnej promocji sieci komórkowych (33 proc.). W drugiej kolejności reklamodawcy stawiali na ofertę łączoną (TV, internet, telefon) oraz ofertę na kartę.
 
„Wydatki reklamowe w wybranych branżach w marcu 2018 roku”: Kategorie reklamowanych produktów w branży telekomunikacyjnej, foto: Instytut Monitorowania Mediów
„Wydatki reklamowe w wybranych branżach w marcu 2018 roku”: Kategorie reklamowanych produktów w branży telekomunikacyjnej, foto: Instytut Monitorowania Mediów


O badaniu

Raport został opracowany na podstawie danych z monitoringu reklam admonit IMM, obejmuje okres 1-31 marca 2018 roku. Badaniem objęte zostały reklamy opublikowane w prasie oraz wyemitowane w radio i telewizji. Wydatki prezentowane w raporcie podawane są według oficjalnych cenników netto poszczególnych mediów. Dane za Instytutem Monitorowania Mediów.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Analizy rynkowe


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Kabel HDMI 2.1 8K UHD 3,0m

Najnowszy kabel HDMI o długości 3,0m w wersji v2.1 dla...

65 zł Więcej...

Miernik Combo GTMedia V8 Finder Pro DVB-S2/T2/C USZKODZONA FONIA

Miernik marki GTMedia dla pomiarów cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S/S2, naziemnych...

399 zł Więcej...

Miernik FindSAT VF-6800 PRO Combo (WS-6944P) DVB-S/S2/T/T2/C2

Miernik dla pomiarów cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S/S2, DVB-T/T2, DVB-C/C2 w...

419 zł Więcej...